miercuri, 28 august 2013

VREAU SI EU SA-MI FAC O FIRMA! CAT COSTA SI CUM ?

Echipa Noi Stim Totul ar aprecia daca ne-ai ajuta cu like si o distribuire :

Mirajul ideii de a fi propriul tau sef. Sa fii patron. Nu vinzi, nu cumperi, nu faci nimic, dar iti place ideea de patron. Iubesti munca si ai sta si 8 ore uitandu-te la altii cum muncesc... Sau ai gasit o oportunitate deosebita, o idee geniala care crezi ca ar prinde... Orice este posibil! Vrei sa iti faci si tu o firma si nu prea stii ce inseamna, cum se face, ce presupune... Hai sa-ti explic despre asta, asa... pe intelesul tutuor.


Legea 31/1990, M, privind societatile comerciale vorbeste despre mai multe tipuri de firme. SRL, SA, in comandita simpla sau pe actiuni... Deoarece cea mai des intalnita forma de organizare a unei activitati este SRL-ul (adica Societate cu raspundere limitata) am sa vorbesc astazi despre aceasta.


SRL-ul este o forma de organizare a unei societati, alcatuita dintr-unul sau mai multi asociati, care, impreuna, pun in comun un patrimoniu (capital social) si isi aleg un obiect de activitate.



Nu iti cere nimeni nicio conditie speciala. Doar sa fii persoana majora, adica sa ai varsta mai mare de 18 ani.


Raspunderile (obligatiile) si nu ale tale, ci ale firmei sunt acelea legate, in primul rand, de plata taxelor si impozitelor aferente activitatii, de depunerea in termen a declaratiilor fiscale, bilanturilor, balantelor, rectificativelor, TVA-ul, samd .

O alta raspundere apare in relatiile cu tertii. Corectitudinea si cinstea serviciilor prestate, plata la termen a furnizorilor de bunuri si produse cu care lucrezi, plata salariilor si impozitelor aferente acestora la termenele convenite cu angajatii. 

Asadar... raspunderile sunt aceleasi ca de zi cu zi. Acelasi lucru il faceai si cand erai un simplu cetatean. Firma trebuie privita ca o noua persoana, ca un cetatean cu drepturi si obligatii, ca si tine, omul de rand.

  •  asociatii raspund in limita aportului la capitalul social, subscris si varsat. Asta inseamna cu patrimoniul firmei si nu cu bunurile proprii.
  • capitalul social actual este modic - 200 de lei
  • asociatii pot decide, fara limita, cate coduri CAEN (obiecte de activitate) pot sa declare si le pot modifica oricand
  • exista doua optiuni pentru plata impozitului trimestrial: 3% impozit pe venit  sau 16% impozit pe profit (microintreprinderi)
  • pot alege daca se declara platitori de TVA la infiintare sau asteapta sa atinga pragul minim al cifrei de afaceri de 119.000 RON (cel mai adesea)
  • pot opta pentru microinteprindere (impozit pe venit de 3%), caz in care sunt obligati, in termen de 60 de zile de la nastere, sa isi angajeze un salariat
  • pot opta pentru microintreprindere daca nu au cifra de afaceri mai mare de 100.000 EURO, 
  • pot opta pentru microintreprindere daca nu presteaza urmatoarele obiecte de activitate: activitati in domeniul bancar; activitati in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii; activitati în domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului; au capital social detinut de un actionar sau asociat persoana juridica cu peste 250 angajati.
  • dubla impozitare a profitului:o data 3% impozit pe venit sau 16% impozit pe profit aferent firmei si 16% impozit pe dividende
  • dividendele se platesc in anul urmator anului in care s-a realizat profitul.


Orice firma, si numai un S.R.L., se infiinteaza la Oficiul Registrului Comertului din orasul unde exista sediul. Reteaua birourilor ONRC se gaseste pe site-ul institutiei: www.onrc.ro Aici este locul unde va veti prezenta cu toate documentele intr-un dosar cu sina si un timbru judiciar de 0,3 bani, cumparat de la orice posta.

  • dovada disponibilitate denumire. ( te duci intr-o zi la ORC si iti alegi un nume de firma si soliciti rezervarea denumirii. Platesti o taxa de rezervare si pleci acasa cu hartiuta pe care o pazesti bine)
  • actul constitutiv in original, semnat de toti asociatii si atestat de avocat sau autentificat la notar
  • declaratii pe proprie raspundere ale asociatiilor - originale - atestate de avocat sau autentificate la notar
  • declaratie pe proprie raspundere a administratorului - original - atestata de avocat sau autentificata la notar
  • specimen de semnatura al administratorului - original - autentificat de notar
  • dovada varsarii capitalului social - in original
  • copii acte identitate asociati si administrator
  • dovada de sediu - contract de vanzare-cumparare, comodat, inchiriere, donatie, samd.
  • dovada atestarii sediului - luata de la ANAF
  • declaratiile tip pe care le luati de la ORC, ghiseul informatii: declaratie privind vectorul fiscal, declaratia privind lipsa activitatii la sediu, etc.
Asa ca, te inarmeeeeezi cu muuuuulta rabdare si dai fuga la ORC cand este totul in dosar. Repet: muuuulta rabdaaareeee.

Alte detalii despre obiceiuri si datini le afli acolo. Desi e aceeasi procedura, sunt multe capete care le aplica. Intelegi ce vreau sa zic. :)


Asta da intrebare... oameni buni... costurile de infiintare cresc de la zi la zi, asa ca am sa va spun, estimativ, cat costa ultima data cand am avut un astfel de drum:
  • taxa de disponibilitate denumire                                     - era vreo 60 de lei, ti-o da in 2 ore
  • taxele de depunere dosar si alte taxe de publicare          - erau parca vreo 560 de lei
  • redactarea/atestarea actului constitutiv si a declaratiilor - vreo 250 de lei
  • specimenul de semnatura                                                - cam 60 de lei 
Sa zicem ca ai ajunge pe la 1.000 lei. Cel mult. Dar mergi singurel sa nasti firma. 


Dupa ce ti-ai depus dosarul astepti 2-3 zile pana iti ies actele. Acolo vei primi un bonuletz, ca cel de benzina. Ai maaaare grija sa nu-l pierzi! Altfel va fi foarte greu sa iti poti ridica actele cand sunt gata.

Dupa ce ai actele te poti duce sa iti faci stampila. Mica, mare, rotunda, patrata, rosie... alba, cum doresti tu. E primul tau act de dispozitie :)
Apoi dai fuga iute la ANAF-ul de care apartii cu sediul si intrebi stimatele doamne de pe acolo ce declaratii trebuie sa depui, la infiintare.

  • pai ai avea impozitul de 3% sau 16%, depinde ce ai ales. Eu stiu ca acum, mai de cand cu criza, s-a eliminat varianta cu 3% sa se faca iar bani multi la buget, asa ca pana cand se ridica interdictia, o sa ai doar 16% din profit, si 16% din dividente, anual.
  •  Mai sunt si altele, sigur, dar pentru asta iti intrebi contabilul. E jobul ei asta cu taxele, nu pot sa il fur.
Apoi, fericirea vine lunar, la salarii. Uite cam cat plateste o firma pentru un angajat: 

20.80% contributie la fondul de pensii(CAS)
5.2 % contributie la fondul national unic de sanatate (CASS)
0.5% contributie la fondul de somaj
0.85% contributie pentru concedii si indemnizatii
0.25% contributie la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale
0.1-...% contributie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale in functie de codul CAEN al activitatii principale declarate.


10.5% contributie individuala de asigurari sociale (pensii -CAS)
5.5% contributie la fondul national unic de sanatate (CASS)
0.5% contributie individuala pentru somaj
16% impozit pe veniturile din salarii
banuti care se vor retine lunar din salariul angajatului, ca fond de contributie proprie.



Si gata! Big boss, acum pun-te pe treaba! Nu mai sta! Ca impozitele cuuuurg deja! Ce zici? Iti mai arde sa fugi in concediu? Eu nu cred... Tu ce crezi?

Multa bafta in afaceri!
Echipa Noi Stim Totul ar aprecia daca ne-ai ajuta cu like si o distribuire :

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu